Klimatyzacja samochodowa

Klimatyzacja samochodowa

Układ klimatyzacji – jak działa pod kątem technicznym?

Na wstępie sprężarka zasysa zimny środek chłodniczy w stanie gazowym o niskim ciśnieniu. Środek chłodniczy w sprężarce jest sprężany i ogrzewa się przy tym. Jest on tłoczony do obiegu. Środek chłodniczy dociera na krótkiej drodze do skraplacza (zwanego również kondensatorem) i tu na skutek przepływającego powietrza zostaje pozbawiony ciepła, kondensuje się (skrapla się) i przechodzi w stan ciekły. Środek chłodniczy sprężony do stanu ciekłego płynie dalej do miejsca przewężenia. Może być to przepustnica, która stanowi w układzie środka chłodniczego “miejsce podziału“ pomiędzy stroną wysokiego ciśnienia a stroną niskiego ciśnienia. Innymi słowy przewężenie to “ogranicza“ przepływ środka chłodniczego: przed przepustnicą gorący środek chłodniczy znajduje się pod wysokim ciśnieniem a wraz z jej przekroczeniem następuje gwałtowny spadek ciśnienia (środek chłodniczy staje się przy niskim ciśnieniu zimny). Uszczelnienia zapewniają, że środek chłodniczy przekracza przepustnicę tylko w miejscu przewężenia.
Następnie środek chłodniczy wtryskiwany jest do parownika, gdzie następuje spadek ciśnienia: środek rozpręża się i paruje. Potrzebne do tego ciepło parowania pobierane jest przez podłużne płytki parownika z ciepłego świeżego powietrza, które się przy tym ochładza. W samochodzie staje się dzięki temu przyjemnie chłodno. Środek chłodniczy ponownie w stanie gazowym wypływa z parownika. Jest on ponownie zasysany przez sprężarkę, w celu ponownego okrążenia obiegu. W ten sposób obieg jest obiegiem zamkniętym.

5 min. czytania

Dlaczego dla prawidłowego działania układu klimatyzacji ważna jest regularna wymiana filtrów kabinowych i powietrza?

Technicznym „efektem ubocznym” działającej klimatyzacji, jednak równie ważnym jak obniżenie temperatury, jest usuwanie wilgoci z powietrza i związane z tym oczyszczanie powietrza. Filtry przeciwpyłkowe i filtry z węglem aktywnym są uzupełniającymi czynnikami oczyszczania powietrza, co jest bardzo korzystne dla osób z chorobami alergicznymi. Należy jednak pamiętać o okresowej wymianie filtra, gdyż jego zanieczyszczenie nie tylko może skutkować rozprzestrzenianiem grzybów w kabinie pasażerskiej ale też utrudnia przepływ powietrza i zmniejsza wydajność pracy klimatyzacji. Istotną rzeczą podczas wymiany filtra jest zwrócenie uwagi na kierunek przepływu powietrza (informacja znajduje się na obudowie części). Chociaż wydaje się to być sprawą oczywistą, ale zdarza się odwrotny montaż i w efekcie niska wydajność klimatyzacji. Przegląd układu w serwisie zakłada się mniej więcej co dwa lata, aby zawczasu uniknąć poważniejszych awarii. Przy tej okazji powinno się wymienić filtr powietrza, jak i filtr kabinowy. Warto pamiętać, że Grupa Volkswagen oferuje filtry antyalergiczne*, które są w stanie odfiltrowywać pyłki, bakterie i pleśń oraz zatrzymywać drobne i mikroskopijne cząstki stałe (PM 2,5). Jest to możliwe dzięki wydajnemu materiałowi filtrującemu. Dzięki zoptymalizowanej wydajności filtry przeciwpyłkowe mogą pomóc również osobom niecierpiącym na alergie zmniejszając ilość drobnych cząstek atakujących ich górne drogi oddechowe. Istotną zaletą jest skuteczność w odniesieniu do szkodliwego gazu –dwutlenku azotu (NO₂) - powłoka filtra z węglem aktywnym jest w stanie zredukować jego stężenie w kabinie auta. Dezaktywację wyzwalających reakcje alergizujące cząstek umożliwią natomiast składniki aktywne zawarte w bioaktywnym filtrze.
* Filtry antyalergiczne grupy Volkswagen zostały wyróżnione w konkursie „Produkt roku” autoExpert’a, w kategorii „Części i akcesoria motoryzacyjne”.

Klimatyzacja samochodowa
Klimatyzacja samochodowa

Jakie usterki mogą się pojawić w układzie klimatyzacji?

Środek chłodniczy cyrkuluje w układzie zamkniętym i zmienia się stale między stanem ciekłym a stanem gazowym. Najnowsze rozwiązania dają kierowcy zaawansowane funkcjonalności, w tym możliwość sterowania kilkoma strefami chłodzenia w aucie, chłodzenia w czasie postoju czy dostosowanie zadanej temperatury w zależności od temperatury zewnętrznej. Nie jest to wiec całkiem prosty układ. Jakie zatem usterki mogą się pojawić podczas korzystania z klimatyzacji? Spadek sprawności czy całkowite uszkodzenie klimatyzacji może powstać w wyniku uszkodzeń w obrębie sprężarki (utrata szczelności, uszkodzenia sprzęgieł i in.), skraplacza (nieszczelności, zablokowanie przepływu i in.), parownika (zapchany odpływ skroplin i in.). Wszelkiego rodzaju diagnostykę możemy wykonać w autoryzowanych serwisach grupy Volkswagen. Przede wszystkim należy także pamiętać, aby korzystać z klimatyzacji przez cały rok - wówczas sprężarka i elementy współpracujące w układzie będą ciągle w użytku. Brak smarowania może doprowadzić do tworzenia się drobnych opiłków, które krążąc po układzie dalej go uszkadzają.

Olej do układów klimatyzacji

Do smarowania wszystkich ruchomych części w układzie klimatyzacji potrzebny jest specjalny olej do układów klimatyzacji, pozbawiony zanieczyszczeń, takich jak siarka, wosk i wilgoć. Olej ten musi być tolerowany przez środek chłodniczy, ponieważ częściowo miesza się z nim i krąży w układzie środka chłodniczego oraz nie może ingerować w uszczelnienia systemu. Nie mogą być stosowane żadne inne oleje, ponieważ prowadzą one do platerowania miedzią, koksowania i tworzenia się osadów. Następstwem tego byłoby przedwczesne zużycie i zniszczenie elementów ruchomych. 
Generalnie na rynku występuje kilka typów olejów do sprężarek, które w ramach danego typu występują na ogół w kilku klasach lepkości. Najczęściej stosowanymi obecnie olejami w układach klimatyzacji samochodowej z czynnikiem R134a są oleje typu PAG (glikole polialkilenowe). Występują na ogół w klasach lepkości 46, 100, 150 (im wyższy symbol tym olej bardziej lepki). Oleje PAG doskonale rozpuszczają się w czynniku chłodniczym. Należy pamiętać, że olej do układów klimatyzacji może być przeznaczony tylko do określonego typu sprężarki.

Przeczytaj również pozostałe artykuły

Zarządzanie flotą z perspektywy przedsiębiorcy. Potencjalne trudności w zarządzaniu
Zarządzanie flotą z perspektywy przedsiębiorcy. Potencjalne trudności w zarządzaniu

Ułatwienia w zarządzaniu Twoją flotą

Czytaj więcej
Jak łatwo oszacować koszty przeglądu samochodu?
Jak łatwo oszacować koszty przeglądu samochodu?

Podglądowe szacunki opłat za przegląd samochodu

Czytaj więcej
Business Car Sharing – czy to się opłaca
Business Car Sharing – czy to się opłaca

Czym jest najem krótkoterminowy?

Czytaj więcej

Szanujemy Twoją prywatność

Na stronie internetowej używamy plików cookies lub podobnych technologii i umożliwiamy ich umieszczanie naszym zewnętrznym dostawcom wskazanym w Polityce cookies w celach zapewnienia poprawnego i bezpiecznego funkcjonowania strony, w celach analitycznych i statystycznych, dostosowywania strony do indywidualnych potrzeb Użytkowników oraz w celach reklamowych.

Jeżeli wyrażasz zgodę na przetwarzania Twoich danych w powyższych celach, kliknij „Akceptuję”. Możesz cofnąć swoją zgodę lub sprzeciwić się, korzystając z możliwości kontynuacji nie akceptując plików cookies, zarządzania ustawieniami plików cookies, a także poprzez zmianę ustawień Twojej przeglądarki.

Administratorem Twoich danych osobowych jest Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Więcej informacji dot. przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z plików cookies w Polityce prywatności oraz w Polityce plików cookies.

Nie akceptuję
Akceptuję
Zmień ustawienia »
Odrzuć wszystko
Akceptuj wszystko

Klikając „akceptuj wszystko” w prawym górnym rogu, zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych w celach zapewnienia poprawnego i bezpiecznego funkcjonowania strony, w celach analitycznych i statystycznych, dostosowywania strony do indywidualnych potrzeb Użytkowników oraz w celach reklamowych.


Poniżej masz możliwość zaakceptowania lub odrzucenia określonych kategorii plików cookies.


Więcej informacji dot. przetwarzania danych osobowych, korzystania z plików cookies oraz informacji o dostawcach w zakresie plików cookies w Polityce plików cookies.


W ramach Serwisu stosowane są następujące pliki cookies:

Zapisz i zamknij