Zalety i wady opon całorocznych
Wybierając opony całoroczne często kierujemy się aspektem ekonomicznym oraz własną wygodą. Jeden komplet opon to brak wymiany opon dwa razy do roku, brak dodatkowego kompletu opon, który należy magazynować albo w własnym magazynie lub w serwisu. Nie jest jednak prawdą, że kupno opon całorocznych jest bardziej opłacalne. Opony całoroczne stanowią pewien kompromis i sprawdzą się, gdy zachowujemy odpowiedni styl jazdy oraz gdy nie używamy dróg szybkiego ruchu. Latem będą zużywać się szybciej, nie zapewnią odpowiedniego bezpieczeństwa na drodze a ze względu na wyższy opór toczenia będą zużywać więcej paliwa i generować większy hałas. Należy też pamiętać, że opony całoroczne posiadają twardszą mieszankę niż zimowe opony oraz mniejszą ilość lamel, dlatego nie będą tak dobrze wgryzać się w śnieg ani nie będą wystarczające bezpieczne przy niskich temperaturach. Opony wielosezonowe nie będą tak dobre jak zimówki zimą i opony letnie latem.
Opony całoroczne - dla kogo?
Jeśli przebieg auta przekracza 10 tys. km rocznie, to może okazać się, że opony całoroczne nie są opłacalne. W tym samym okresie użytkowania dwóch kompletów opon sezonowych (4-5 lat) będziemy zmuszeni na wymianę 2 lub 3 kompletów opon całorocznych, gdyż opony latem z uwagi na miekką mieszankę będą zużywać się szybciej. Dodatkowo ze względu na większe obciążenia w samochodach od segmentu C, opony wielosezonowe przez gorszą przyczepność mogą nadwyrężać układ hamulcowy i system ESP. Natomiast w przypadku samochodów typu SUV z napędem 4X4, gdzie środek ciężkości położony jest wyżej, który utrudnia hamowanie, potrzebne są opony o wysokiej przyczepności. Jednocześnie w samochodach dostawczych należy w szczególności zwrócić uwagę na miejsce użytkownika. Jeśli pokonujemy długie trasy poza miastem bardziej ekonomiczne i bezpieczniejsze będą opony sezonowe. Jeśli nie wiemy jakie opony wybrać najlepiej skonsultować się z doradcą serwisowym.